AIDEL - associazione italiana diritto e letteratura

Chiara Battisti – Bio

Chiara Battisti Chiara Battisti is associate professor of English Literature at the Department of Foreign Literatures,  University of Verona. Her research interests include literature and the visual arts, literature and cinema, law and literature, feminism and fashion studies. Chiara Battisti is a member of the European Society for the Study of English (ESSE), of AIA (Associazione Italiana di Anglistica) and of AIDEL  (Associazione Italiana Diritto  e Letteratura).

tel. +39 (0)458028317
fax +39 (0)45 8028729

email: chiara.battisti@univr.it

                         

PUBLICATIONS

Monographs

  • Margaret Oliphant Racconti del visibile e dell’invisibile, Re Enzo, Bologna, 2002.(editing, translation and introduction).
  • Civiltà come manipolazione, Cultura come redenzione in Brave New World e Metropolis, Longo, Collana L’interprete, Ravenna, 2004.
  • La traduzione filmica. Il romanzo e la sua trasposizione cinematografica, Verona, Ombre Corte, 2008.

 

Editings

 

  • C. Battisti (a cura di) (2010). L’immagine e la parola, Verona, Ombre Corte 2010. ISBN: 9788895366609

  

Essays

  • “Il remake tra film e letteratura” in I Martedì, marzo 1999, Re Enzo, Bologna.
  • Jane Eyre  da Jane Eyre: analisi di un remake”, in Rivista di Studi Vittoriani , n. 8 (luglio 1999
  • Cultura e Civiltà in Brave New World” in Lettore di provincia, numero 107, settembre 2000.
  • Tra verbale e pittorico: il gioco con l’ombra ne I misteri del giardino di Compton House”, in D. Carpi (a cura di) Letteratura e arti visive nel ventesimo secolo, a cura di Daniela Carpi, Bologna, Re Enzo, 2001.
  •  The Draughtman’s Contract by Peter Greenaway, in D. Carpi (ed.), Literature and visual arts in the twentieth century, Bologna, Re Enzo, 2001.
  • “2001: Odissea nell’intelligenza artificiale” in D. Carpi (a cura di), Letteratura e scienza, Bologna, Re Enzo, 2003.
  • Brave New World: la concezione platonica della donna” in D. Carpi (a cura di), Perché Platone? Platone nostro contemporaneo, Librati, Ascoli Piceno, 2005;
  • “The influence of Plato on the Treatment of Women in Brave New World” in D. Carpi (ed.), Why Plato? Platonism inTwentieth Century English Literature, Winter, Heidelberg, 2005.
  • “A re/reading of Bluebeard’s fairy tale in Jane Campion’s The Piano” in A. Righetti (ed.), Theory and Practice of the Short Story: Australia, New Zealand, the South Pacific, Verona, Stamperia Valdonega, 2006.
  • “Quanti Olocausti?” in Il lettore di Provincia, Ravenna, Longo, anno XXXVII, fascicolo 126-127, maggio-dicembre 2006.
  • “‘Let Right be Done’: or Mamet’s Quest for Equity in The Winslow Boy” in Daniela Carpi (ed.), The Concept of Equity. An Interdisciplinary Assessment, Heidelberg, Winter, 2007.
  • Diritto e immagine in epoca postmoderna” in Polemos Rivista semestrale di diritto, politica e cultura, n.1, Roma, Carocci, gennaio-giugno 2007.
  • “Huxley’s Cityscape: Island of Eco-utopia” in F. Marroni, I. Meloni, M. G. Dongu, C. Locatelli, A. Deidda, M. Pala, Cityscapes: Islands of the Self, Cagliari, CUEC, 2007.
  • “Equity and Otherness: The Shadow of Terrorism” in D. Carpi, Practising Equity and Addressing Law, Heidelberg, Winter, 2008.
  • Iconologia della legge e del dis-ordine in Law and Order Special Victim Unit” in PÓLEMOS, Torino Giappichelli, 2/2009, 10 pp. 39-52, ISSN: 2035-5262
  •  (2010). “Introduzione a l’immagine e la parola”. in Chiara Battisti (ed),: L’immagine e la parola, Verona. Ombre Corte, 2010 ISBN: 9788895366609
  •  (2010). “Scrivere l’immagine vedere la parola: The Pillow Book di Peter Greenaway”. in Chiara Battisti (ed),: L’immagine e la parola, Verona. Ombre Corte, 2010 ISBN: 9788895366609.
  •  “Giochi di potere: mise en scene della bellezza in The Other Boleyn Girl”  in Daniela Carpi, Sidia Fiorato, Iconologia del Potere. Rappresentazioni della sovranità nel Rinascimento, Verona, Ombre Corte, 2011.
  •  “Fay Weldon’s The Lives and Loves of a She Devil: Cosmetic Surgery as a Social Mask of Personhood” in : D. Carpi, Bioethics and Biolaw through Literature. Berlin, New York Boston,De Gruyter, ISBN:9783110252842, 2011.
  • C. Battisti, S. Fiorato, “Women’s Legal Identity in the Context of Gothic Effacement: Mary Wollstonecraft’s Maria or the Wrongs of Woman and Charlotte Perkins Gilman’s The Yellow Wallpaper” in Polemos, De Gruyter, Boston, Berlin, p. 183-205, 2012.  ISSN: 2036-4601.
  • ” L’opera non perfetta: creatività e follia in Asylum di Patrick McGrath”.in Daniela Carpi (ed.) Medicina e bioetica nella letteratura inglese contemporanea, Verona, Cierre, 2012 ISBN: 9788895351742
  •  “Iconology of Law and Dis-order in the Television Series Law and Order Special Victims Unit” in Leif Dahlberg (ed.). Visualizing Law and Authority. Essays on Legal Aesthetics, De Gruyter,Boston,Berlin,New York, 2012.

 

 

Book reviews

  • “Rüdiger Ahrens, William Shakespeare. Zeit, Werk und Wirkung” in Anglistik, Winter, Heidelberg, n. 4, 2005

Translations

  • Translation of essays in the volume Daniela Carpi (ed.), Letteratura e scienza, Bologna, Re Enzo, 2003
  • Geoffrey Hartman, Cicatrici dello spirito, Verona, Ombre Corte, 2006

Constitution Act

Go to the AIDEL consitution act to know more about the association, its aims and founders
read more...

Scientific Board

Prof. Avv. Cristina Costantini

Prof. Matteo Niccolini

Prof. Paola Carbone

Reports of the AIDEL annual conferences

Minutes of the AIDEL annual meeting